Dag 2

12 november 2016 - Krakau, Polen

Vandaag werden we opgehaald en vertrokken we met minibusjes naar het vernietigingskamp  Auschwitz - Birkenau.

De temperatuur -5°C ideaal dus om je in te leven in de barre levensomstandigheden die de temperatuur met een mens kunnen doen.

De levensomstandigheden van het kamp dat kunnen we ons uiteraard niet voorstellen. Onder begeleiding van een gids werden we opgesplitst in 2 groepen, en bezochten we eerst het "Lagerkamp" waar we ondergedompeld werden van in een staaltje  brutaliteit, ongeloof wat een mens een ander kan aandoen. Onze leerlingen en ook de leerkrachten waren onder de indruk. De gaskamer, crematorium, dodenmuur, alles wat in die tijd werd stil gehouden kregen we te zien. In de namiddag bezochten we dan Birkenau 3km verder op.

Het kamp dat in oppervlakte 10 keer groter is met de wachttorens het imposante inkomgebouw de treinsporen, de barakken de overblijfselen van de gaskamers lieten op ons een diepe indruk na.

Enkele reacties van leerlingen, onrealistisch (ongelooflijk), dubbel gevoel, onder de indruk. Wij lopen hier precies rond zoals toeristen ... terwijl dat er hier meer dan een miljoen mensen gestorven zijn. Dit moet je echter wel gezien  hebben in je leven.

Een indrukwekkende dag  die zal afgesloten worden met diepe gedachten wanneer het licht uit zal gaan vanavond